söndag 10 oktober 2010

???

Vaknade i natt kl 02.45 av ett ljud som gav mig kalla kårar utefter ryggraden. Någon satte en nyckel i låset till min dörr och försökte öppna...

För några år sedan vaknade jag vid 4-tiden en morgon av en mycket obehaglig känsla och satte mig upp i sängen. Bredvid sängen, på golvet, låg en främmande man ihopkrupen! Att jag inte dog! Jag skrek inte ens! Jag bara väste skräckslaget fram "VEM är du???". Då reser sig mannen från golvet och springer ut genom dörren...

Fattar än idag inte vad mannen var ute efter. Uppenbarligen inte efter att skada mig på något sätt iaf, men... var han ute efter att stjäla eller var han påverkad av något? Och hur kom han in?

Här är ju portkod till ytterdörren! Och min egen dörr brukar jag låsa med både vanliga låset och sjutillhållarlåset. Men jag måste väl ha glömt...? För det finns ju ingen annan än barnen och jag som har nyckel till lägenheten. Eller har fastighetsägaren en nyckel på villovägar?

Ringde efter att ha pratat med både dotter och son polisen, som kom och lyste på golvet med någon konstig röd ficklampa... men dom kunde inte hitta några spår och kunde inte göra mycket mer än att skriva en minnesanteckning. Någon anmälan var ju ingen idé att göra eftersom jag för mitt liv inte skulle känt igen den svartklädde mannen i dagsljus. Det var ju halvmörkt i sovrummet när jag vaknade och inga linser hade jag, så jag såg i stort sett bara en svart skugga.

Ja, efter denna händelse så sov jag oroligt i säkert 1 år.
Och när jag i natt hörde hur någon försökte öppna dörren så trodde jag att jag skulle dö... och sedan har jag inte fått många minuters sömn.

Obehagligt är det, mycket obehagligt!

9 kommentarer:

  1. Ja fy vad hemskt. Tur att du låst dörren.:-( Jag fick många objudna besökare där jag bodde förut. Då jag glömt låsa, dagtid oftast. Här glömmer jag låsa på nätterna t.om...men har aldrig haft nån påhälsning. Tack och lov :-D
    Ha en fin Sön // Kram

    SvaraRadera
  2. Otäckt. Men kanske bara någon överförfriskad i trappuppgången som hamnat på fel plan/ dörr.
    Önskar dig lugnare kommande natt.

    SvaraRadera
  3. Nja, tveksam. För när jag skulle gå ut i eftermiddags så var det ena låset upplåst (det som jag alltid låser först inifrån), men sjuktillhållarlåset var som tur var låst... Så jag vet inte vad jag ska tro.
    Dessutom hörde jag hur personen gick ut genom porten efter att ha försökt öppna min dörr...

    SvaraRadera
  4. Du måste ju byta lås!!! Så där kan du inte ha det.... Sova tryggt måste vi alla. Kram/U

    SvaraRadera
  5. Ringde fastighetsägaren i morse som hade full förståelse, och dom kommer och byter låset. TACK OCH LOV!

    SvaraRadera
  6. Gud, vad olustigt. Tur att du får nytt lås! Jag hade stendött om det låg en främmande karl på golvet bredvid sängen! Har mött min egen sambo en natt när jag var på väg till badrummet, trodde att han låg kvar i sängen men det gjorde han inte. Det räckte gott och väl, trots att jag kände honom.

    SvaraRadera
  7. Kan det kanske ha varit någon som gick till fel dörr.
    Möjligen någon som var på besök och då gick fel....

    SvaraRadera
  8. Har du lånat ut nyckelen till någon, kke har gjort en kopia? Kram

    SvaraRadera
  9. Fy vad otäckt! Hade ju för några månader sedan någon som var och kände på mitt dörrhandtag, så där väldigt försiktigt så man visste att någon var ute i något oärligt ärrende, hörde det ändå. Otäckt var det eftersom jag ibland brukade glömma att låsa dörren men gör det inte nu längre.
    Tur att du ska få låset utbytt.
    Kram <3

    SvaraRadera